אם כן לכאורה הביטוח הלאומי הינו מוסד ללא ליקויים הפועל רק לטובת הציבור הרחב. הבעיה היא שלא כך הם פני הדברים וכמו רבים מהמוסדות הממשלתיים, פעמים רבות פנייה וקבלת עזרה מהביטוח כרוכה במסכת ייסורים. כך לדוגמא, דו"ח מבקר המדינה משנת 2010 הצביע על שורת כשלים ארוכה במוסד לביטוח לאומי, כשבין היתר נקבע כי כ- 50% מהחלטות הוועדות בענייני קצבת נכות שונו בוועדות הערר. בנוסף, דו"ח מבקר המדינה מיום 13-12-2009 מצביע על כך שקיימים ליקויים רבים בעבודת הוועדות ובסדרי הדין שעלפיהן הוועדות עובדות ומקבלות את החלטותיהן. כלומר, אדם שאינו בקיא ומכיר את דרך פעולת הביורוקרטיה של ביטוח לאומי, סביר שלא יקבל את מלוא זכויותיו.